Vitamina B12: ce este si care este importanta ei

Vitaminele sunt substante pe care organismul nostru nu le poate produce in mod natural si, prin urmare, trebuie sa le consumam din surse externe, in acest caz din alimente. Fiecare vitamina are anumite valori sau un interval in care trebuie sa se afle pentru ca organismul sa functioneze corespunzator si daca exista un deficit prezentam anumite simptome care pot fi mai mult sau mai putin grave in functie de vitamina care ne lipseste si in ce masura este scazut nivelul vitaminei respective.

In articolul de astazi vorbim in special despre vitamina B12, ce este, pentru ce este si ce se intampla in corpul nostru daca avem o deficienta a acesteia. De asemenea, vom vorbi despre cum il puteti suplimenta daca este necesar si in ce alimente il putem gasi in mod natural.

Ce este vitamina B12?

Vitamina B12, numita si cianocobalamina deoarece este o vitamina care provine din cobalt, este fundamentala pentru sinteza ADN-ului care este prezent in toate celulele organismului nostru. 

Cand exista un aport adecvat de vitamina B12, nu trebuie sa observam niciun simptom de nimic. Totusi, cand aceasta vitamina scade, pot aparea modificari ale creierului, complicatii ale sistemului nervos, anumite tulburari psihice si probleme hematologice. 

Cum stim daca avem o deficienta de vitamina B12?

Ideal este sa facem niste analize de sange din cand in cand Sa fi verificat toate valorile de vitamine si minerale din corpul nostru si sa putem actiona la timp daca prezentam o lipsa sau deficienta.

Cu toate acestea, exista anumite scenarii care indica, fara a fi nevoie de analiza, ca este posibil sa avem un continut scazut de vitamina B12:

Daca de obicei consumam putine alimente care contin vitamina B12, cel mai probabil este sa avem o deficienta a acestei vitamine , asa ca ar trebui sa crestem consumul acestor alimente in alimentatia noastra pentru a evita problemele cauzate de a avea aceasta vitamina scazuta. Aceste alimente sunt de origine animala, asa ca persoanele cu o dieta in care predomina legumele, fructele etc., ar trebui sa verifice vitamina B12 si sa o suplimenteze daca este necesar daca nu doresc sa-si sporeasca consumul de alimente de origine animala.

Un alt scenariu posibil este ca exista persoane care chiar consuma in mod regulat alimente care contin aceasta vitamina, nu sintetizeaza sau asimileaza bine vitamina B12. Aceste persoane au de obicei probleme la nivelul stomacului sau sistemului digestiv care impiedica asimilarea corecta a nutrientilor. De asemenea, este posibil ca problema sa fie in pancreas.

Bolile autoimune ale lui, cum ar fi cele legate de glanda tiroida, implica uneori o absorbtie slaba a vitaminei B12. Acest lucru se intampla si celor care sufera de vitiligo, o boala a depigmentarii pielii.

 Consumul cronic al anumitor medicamente ne poate impiedica, de asemenea, sa avem nivelurile potrivite ale acestei vitamine in corpul nostru. Fiti deosebit de atenti la omeprazol si metformin.

Ce este abordarea cognitiva si care sunt obiectivele acesteia? Te-ar putea interesa si: Ce este abordarea cognitiva si care sunt obiectivele acesteia?

Anumite operatii pot pune si o problema in asimilarea acestei vitamine, precum gastrectomia si bypass-ul gastric. Acesti oameni au nevoie de suplimente pe tot parcursul vietii si de monitorizarea vitaminei B12.

Simptomele deficitului de vitamina B12

Lipsa acestei vitamine afecteaza sistemul neurologic si sistemul hematologic.

Simptomele legate de sistemul neurologic sunt cele care au legatura cu partea mentala, nervii si creierul:

  • Cele mai frecvente sunt problemele nervoase, care au ca rezultat crampe sau furnicaturi la nivelul mainilor sau picioarelor. 
  • oboseala
  • Insomnie
  • Iritabilitate
  • depresie

Simptomele asociate cu sistemul hematologic sunt:

  • Anemie
  • Leucopenie, adica aparare scazuta.

Prin urmare, daca prezentam oricare dintre aceste simptome si nu gasim cauza, este important sa excludem ca avem putina vitamina B12 si, daca este asa, sa facem o schimbare in alimentatie si/sau supliment pana cand acesta ajunge la niveluri suficiente pentru nevoile organismului.

Unde gasim vitamina B12?

Dupa cum am mentionat in sectiunea anterioara, vitamina B12 se gaseste in produsele de origine animala: 

  • Carne de toate felurile: vita, porc, pui, iepure, peste, etc.
  • Produse lactate si derivate: lapte, branza, iaurt etc.
  • In oua

Cand si cum ar trebui sa suplimentam aceasta vitamina?

Daca nu putem asimila bine vitamina B12, primul lucru de facut este sa verificam de ce nu o putem asimila si sa incercam sa o corectam. Daca nu este posibil sa rezolvam aceasta cauza, trebuie sa continuam sa suplimentam vitamina.

Ideal este sa consumi toate tipurile de nutrienti din surse naturale, adica alimente. Insa in cazurile in care procentul de nutrient este foarte scazut, nu exista o asimilare buna, sau alimentele care furnizeaza acest nutrient nu pot fi consumate, este necesara suplimentarea. 

In ceea ce priveste vitamina B12, o putem consuma in diferite moduri:

  • Oral. Este cea mai comuna forma, dar nu este suficienta in toate cazurile, idealul este pentru cei care mananca putine alimente cu aceasta vitamina, nu pentru cei care nu o pot asimila corespunzator.
  • Calea parenterala , adica o injectie intramusculara. Aceasta forma este cea care trebuie aleasa de cei care nu pot asimila bine aceasta proteina pentru ca au o boala autoimuna sau un sistem digestiv deteriorat. Deoarece daca folosesc vitamina in capsule, tot nu o vor absorbi suficient.

Tratamentul trebuie efectuat de medic si trebuie individualizat si monitorizat. Prin urmare, daca prezentati oricare dintre aceste scenarii sau suferiti de oricare dintre aceste simptome, ideal este sa mergeti la medic pentru analize si sa incepeti tratamentul daca este necesar. Aceasta vitamina este importanta si nu trebuie sa o neglijam.


0,00 (0 voturi)

Nu sunt Comentarii la Vitamina B12: ce este si care este importanta ei

Iti place Articolul? Distribuie si prietenilor tai:

×
kMarket